Suikervrij eten

Suikervrij eten

Suikervrij eten, of in ieder geval minder suiker eten is erg populair op dit moment. En wij zijn er volledig van overtuigd dat dit een zeer goede trend is. Suikergebruik wordt ongemerkt een groot probleem.

Gevaren van suiker

Er zijn vele nadelen van het gebruik van suiker. En zeker als  je ook in ogenschouw neemt dat suiker ontzettend verslavend is. Een teveel aan suiker kan leiden tot overgewicht, is een veroorzaker van diabetes type 2, een te hoge bloeddruk en nog veel meer.

Suikerverslaving

Suiker is ontzettend verslavend. Er zijn zelfs onderzoeken gedaan met ratten die tot de conclusie leiden dat suiker meer verslavend is dan cocaïne. Ratten die verslaafd waren gemaakt aan cocaïne en suiker, kozen voor de suiker op het moment dat zij de keuze hadden tussen beiden.

Nederlanders zijn grote suiker consumenten

Uit verschillende overzichten blijkt dat Nederlanders ontzettend grote suiker consumenten zijn. Gemiddeld eet een Nederlander 44 kg suiker per jaar. Dit is ongeveer gelijk aan maar liefst 11,000 suikerklontjes. Dit is meer dan het dubbele dat het door het WHO geadviseerde dagelijkse suikergebruik.

 

Wereldwijd gezien staat Nederland op de derde plaats qua suikergebruik. Alleen de Amerikanen en Duitsers eten nog meer suiker.

Ook op de ranglijst van dagelijkse vetinname staan Nederlands erg hoog en wel op een 4e plek.

 

Het lijkt erop dat niet veel mensen zich ervan bewust zijn, maar Nederlanders zijn gewoon erg ongezonde eters. En het is aannemelijk dat niet veel mensen zich hiervan bewust zijn.

Verborgen suikers

Heel veel producten bevatten ontzettend veel suiker. En soms ook nog eens verborgen of onverwacht. In sommige producten waar eigenlijk helemaal geen suiker in thuishoort wordt toch suiker toegevoegd. En dit vaak alleen voor de smaak. Daardoor krijg je met producten die misschien als gezond worden gezien toch heel veel suiker binnen.

Verborgen suikers zijn dan ook een van de grootste boosdoeners voor het ontzettend hoge suikergebruik. Daarnaast zijn ook frisdranken een grote factor in het suikergebruik.

Écht suikervrije eten

Om echt suikervrij te eten, zult u veel gerechten zelf moeten bereiden. Alleen op deze manier weet u precies welke ingrediënten u gebruikt. Bovendien kunt u dan voor gerechten waarvoor suiker benodigd is, kiezen voor een alternatief. In onze ogen zijn er voldoende natuurlijke zoetstoffen beschikbaar die u als alternatief wat  kunt gebruiken.

Met een alternatieve zoetstof kunt u zelfs in een suikervrij dieet nog steeds zoetigheden eten. Erythritol en Xylitol zijn bijvoorbeeld zoetstoffen die niet de nare eigenschappen van suiker hebben.

Suikers uit groenten en fruit

Omdat je lichaam toch suikers of koolhydraten nodig heeft kun je het beste deze suiker en koolhydraten zoveel mogelijk uit groenten en fruit halen.

Volgens richtlijnen van het WHO zou de dagelijkse suikerinname ongeveer 50 gram moeten zijn voor een persoon met een gemiddeld gewicht.

Stevia gezond? Of toch niet?

Stevia gezond, of toch niet?

Stevia gezond? Of toch niet?

Wat is Stevia? Wat zijn de toepassingen en voordelen ervan? Lees het op natuurlijke zoetstoffen. Het is een 100% natuurlijk product met een zeer zoete smaak. Puur kan deze zoetstof wel 200 tot 300 keer zoeter zijn dan gewoon suiker. Weet echter wel wat u koopt en kijk uit voor de goedkope alternatieven.

Stevia en de impact op uw lichaam:

Het is een zegen voor mensen die traditionele suiker niet kunnen opnemen. Het is een magisch voedselingrediënt. Het is een geweldig alternatief voor de gebruikelijke suiker. Het meest unieke kenmerk van dit ingrediënt is dat het geen calorieën aan je eten toevoegt.

Er zijn veel alternatieven voor suiker op de markt, maar anders dan deze is stevia afgeleid van een plant. En omdat het op natuurlijke wijze wordt geproduceerd en niet in een fabriek of productie-eenheid, wordt het als veilig en effectief beschouwd. Het is een geschenk van de natuur voor mensen die een gezonde levensstijl nastreven.

Deze plant heeft veel voordelen, maar niet alle delen van deze plant worden als veilig beschouwd om te eten.

Laten we meer te weten komen over Stevia plant-

Er zijn verschillende soorten planten beschikbaar en deze zijn lokaal bekend als snoepblad. Deze worden geteeld in New Mexico, Arizona en Texas. Maar de variëteit die wordt gebruikt als zoetstof, wetenschappelijk bekend als  Rebaudiana (Bertoni), groeit in Zuid Amerika en dan voornamelijk in Paraguay en Brazilië.

Mensen in deze gebieden hebben geprofiteerd van deze plant en gebruiken deze al eeuwenlang. Het wordt door hen in vele vormen gebruikt. Het wordt daar ook gebruikt als een geneesmiddel voor de behandeling van brandwonden, koliek, maagproblemen en soms zelfs als een anticonceptiemiddel.

Het wordt tegenwoordig in veel meer gebieden geteeld en wordt als een premium kruid beschouwd. Het is veilig om te zeggen dat dit niet zomaar een zoetstof is, maar een gezonde manier van leven.

Kan stevia worden gebruikt als suikervervanger?

Het is een suikervervanger. Volgens de FDA en de Europese unie is een extract van deze plant veilig om te eten. Het is veilig om deze stevia suiker te gebruiken als zoetstof en het wordt aanbevolen als een alternatief vanwege de unieke eigenschappen.

Deze zoetstof voegt geen calorieën toe aan je gerechten.. Het stelt mensen in staat om verantwoord te genieten van zoetigheden. Er is vastgesteld dat het eten van voedsel dat Stevia-suiker bevat in plaats van normale suiker, tot lagere insuline niveaus leidt.

Hoe verschilt stevia van normale suiker of kunstmatige zoetstoffen?

Deze suiker heeft nul calorieën en is veel zoeter dan de reguliere suiker, wat betekent dat je uiteindelijk minder suiker gaat consumeren. Het is suiker dat uit een plant wordt gewonnen en gezond en veilig is.
Dus dit betekent dat wanneer een recept een kop suiker nodig heeft het met slechts 1/4 van een theelepel Stevia hetzelfde niveau van zoetheid bereikt.

Behalve dat deze zoetstof 200 keer zoeter is dan normale suiker, verhoogt het de bloedsuikerspiegel niet, daarom is het een populaire suiker substituut voor mensen met type 2 diabetes. Naast het toevoegen van zoetheid heeft het ook nog andere voordelen voor de gezondheid.

Wat zijn de voordelen van stevia suiker?

Er zijn veel voordelen van. Laten we enkele zeer belangrijke en populaire bespreken -

  1. Vermindering van obesitas - Het bevat geen calorieën of glycemische impact. Een suiker zonder calorieën betekent dat je zoet voedsel en snoep eet, maar geen kilo's aankomt. Het kan helpen om obesitas te verminderen, maar er zijn ook andere factoren die uiteindelijk tot gewichtsverlies kunnen leiden. Deze zoetstof alleen kan het niet, maar kan zeker de snelheid van gewichtsvermindering verhogen, omdat bijvoorbeeld een dessert niet direct tot extra gewicht leidt indien er gebruik gemaakt wordt van dit alternatief. Producten met deze zoetstof bevatten aanzienlijk minder calorieën dan standaard producten met suiker. Denk bijvoorbeeld aan light frisdrank en dan niet degene die aspartaam bevatten.
  2. Het kan Endocriene ziekten genezen - Vanwege de medicinale eigenschappen van wordt er geclaimd dat het endocriene ziekten kan genezen.
  3. Het is een goede oplossing voor mensen met diabetes. Zoetheid zonder daadwerkelijke suiker- of koolhydraatinname is een goed antwoord voor alle diabetes type 2-patiënten. Wees echter waakzaam als u al insuline als medicijn gebruikt.
  4. Het voorkomt hypertensie - het helpt bij het verlagen van de bloeddruk. Iemand met lage bloeddruk moet dit vermijden.


Een ander uniek onderdeel van Stevia-suiker is dat het de eetgewoonten niet verandert of de stofwisseling niet beïnvloedt als het met mate wordt gebruikt. Het is gebleken dat mensen die stevia suiker gebruiken, een normaal metabolisme hebben en een lage bloedsuikerspiegel hebben in vergelijking met mensen die normale suiker consumeren.

Onderzoekers hebben bevestigd dat Stevia-suiker zich niet ophoopt in het lichaam tijdens het metabolisme.Het heeft nul calorieën vanwege de manier waarop ons lichaam de zoetstof metaboliseert. In tegenstelling tot suiker passeert het  stevia-extract uw spijsverteringskanaal snel en wordt het geëlimineerd zonder te worden afgebroken in calorieën.

Dit kan een voordeel zijn voor mensen die een gezond gewicht en levensstijl nastreven.

Is stevia suiker veilig om te consumeren?

Het is veilig om te consumeren. Hoewel het grotendeels afhangt van wat iemand bedoelt met 'stevia'. Of welk deel van de plant wordt gebruikt.
Stevia-bladeren of "ruwe Stevia-extracten" zijn niet goedgekeurd door de FDA voor gebruik als voedseladditieven, dus we moeten er altijd voor zorgen het juiste deel van de plant te gebruiken, dat is Reb A.

Reb A is een geïsoleerde  stof van de stevia plant die kan worden gebruikt als een zoetstof.

Tegenwoordig worden er meer en meer producten gezoet met stevia. Het is dan wel van belang dat de dropachtige smaak niet overheersend wordt.

Is Rebaudioside A  anders dan Stevia?

Over het algemeen verschilt Reb A van stevia doordat het een sterk gezuiverd product is.
Producten die worden verkocht als 'stevia' zijn groene stevia met hele bladeren. Stevioside en rebaudioside zijn beide namen voor extracten van de steviaplant.

Hoewel het veilig is, is voorzichtigheid geboden bij het gebruik van medicijnen die ook de bloedsuikerspiegel kunnen verlagen. Overtollig van alles is slecht, dus is het raadzaam om met mate te consumeren en niet teveel per dag.

Tot slot is stevia suiker een betere optie in vergelijking met kunstmatige zoetstoffen of normale suiker. Het helpt bij glucosetolerantie. We moeten het wel met mate gebruiken.

Het is veilig om te zeggen dat, indien geconsumeerd in redelijke hoeveelheden, gunstig kan zijn en kan bijdragen aan een gezonde levensstijl en ook aan gewichtsvermindering.

Voor natuurlijke zoetigheden en die ook helpen om je gezond te houden en zelfs je gezondheid verbeteren.

Goedkope stevia hoe kan dat?

Goedkope stevia hoe kan dat
Goedkope stevia hoe kan datt

Goedkope stevia hoe kan dat? 

Er zijn verschillende manieren om de prijs van stevia te drukken, om op deze manier een goedkope stevia aan te bieden. Goedkope stevia hoe kan dat?

In ieder geval kan dit niet voor een kwalitatief goed en zuiver product.

 Kwaliteitsproducten zijn nu eenmaal iets duurder. Bij goedkope varianten is het soms zelfs zeer vreemd dat het überhaupt stevia mag worden genoemd. 

Gebruik van vulstoffen

Neem bijvoorbeeld de Canderel stevia zoetstof die u bij de Albert Heijn vindt. Deze wordt aangeboden voor 2,99€ voor 40 g. Dit is een uitstekende prijs voor 40 g stevia. Maar helaas, bekijkt u het etiket maar eens.

Het product bevat slechts 2,2% steviol glycoside.  Van de 40 g stevia die u denkt te kopen koopt u dus maar 0,88 g steviol glycoside.

De rest, maar liefst 97,8%  is maltodrexine. Een zeer goedkope zoetstof 

Wij van natuurlijke zoetstoffen vinden het wel heel apart dat dit een zoetstof op basis van steviol glycoside mag worden genoemd. Waarom wordt dit niet een zoetstof op basis van maltodrexine genoemd?

Uiteindelijk betaald u 3,40€ per g steviol glycosde! 

Dus de vraag goedkope stevia, hoe kan dat, kan je hier dus beantwoorden met: meng een klein beetje stevia met een goedkope vulstof. Uiteindelijk is de stevia die u koopt ontzettend duur!

Dit is slechts 1 voorbeeld, maar is gelijk aan alle zogenaamde stevia zoetstoffen die u in de normale supermarkt koopt. 

U koopt gewoon maltodrexine met een zeer kleine hoeveelheid steviol glycoside.

Gebruik het goedkope gedeelte van de steviaplant.

De blaadjes van de steviaplant bestaat uit verschillende deeltjes zie een zeer zoete smaak hebben, de zogenaamde steviol glycosiden.

Dee steviol glycosiden worden onderverdeeld in:

  • Stevioside 
  • Rebaudiana A
  • Rebaudiana C
  • Dulcoside A
  • Rebaudioside B
  • Rebaudioside D
  • Rebaudioside E

Zoals u waarschijnlijk wel weet, heeft stevia een bittere bijsmaak. Deze bittere bijsmaak verschilt enorm per type steviol glycoside. Deze bijsmaak is het minst bij de  Rebaudiana A. De Rebaudioside daarentegen heeft een hele sterke biterre bijsmaak en is daardoor bijna niet eetbaar.

De Rebaudiana A komt procentueel het minst voor in de stevia bladeren en is daardoor ook het meest kostbare. De andere steviol glycoside maken een groter gedeelte van de steviabladeren uit en zijn daardoor ook goedkoper.

Wordt er op een label niet het type steviol glycosiden vermeld? Dan kunt u ervan uitgaan dat het niet de Stevia Rebaudiana A is.

Indien u als producent het kwalitatief beste ingrediënt gebruikt, met veruit de beste smaak,  dan vermeld u dat natuurlijk altijd op uw label.

Goedkopere stevia varianten gebruiken veelal de goedkopere steviol glycosiden. En dat proeft u!

De smaak is vele malen bitterder. Proeft u dit niet dan is het bijna zeker dat er andere producten worden gebruikt om dit maskeren. En dan is het maar de vraag wat dit is. Het zal echter in ieder geval een goedkoop bijproduct zijn. 

Onduidelijke producenten en leveranciers

Het aantal aanbieders vanuit China is op dit moment gigantisch. Vanuit China kan je dan ook goedkope stevia kopen. Maar wilt u dat?

Als u wel eens in China bent geweest, dan zult u het met ons eens zijn dat de woorden hygiëne en ethiek een andere betekenis hebben dan dat wij die in Nederland kennen. 

Vaak wordt er aangegeven dat alles gecertificeerd is. Maar wat is de waarde hiervan? De vervuilde babyvoeding was ook volledig gecertificeerd. 

Chinezen kopen liever westerse voedingsmiddelen dan producten afkomstig uit eigen land. Dit zegt veel over het vertrouwen wat de mensen lokaal hebben. Goedkope stevia hoe kan dat, is dus eigenlijk simpel, koop het uit China. 

Wilt u dit wel in uw voeding hebben? Wij in ieder geval niet!

Goedkope stevia hoe kan dat

Zoals u hierboven kunt lezen, kan dit alleen door in te leveren op smaak, betrouwbaarheid van de herkomst of het vermengen met goedkope vulstoffen.