Suikervervangers gezocht? Dit zijn de beste

Op zoek naar natuurlijke suikervervangers? Suikervervangers zijn ook wel kunstmatige zoetstoffen die geen of weinig calorieën bevatten en jouw eten toch zoeter kunnen maken. Maar wat zijn dan precies de beste natuurlijke suikervervangers om te gebruiken? Wij zochten het uit en hebben ze voor je op een rijtje gezet. Lees snel verder en ontdek de beste natuurlijke suikervervangers voor in jouw dranken en maaltijden.

Agavesiroop

Agavesiroop is sap van de Midden-Amerikaanse agaveplant. Dit is ook wel een soort cactusplant. Het sap van deze plant is de perfecte suikervervanger. Wanneer je agavesiroop in de winkel koopt. is het belangrijk om 100% biologische siroop te kopen. Staat er op de verpakking ‘glucosestroop’ dan kun je deze beter niet meenemen, want de kwaliteit is dan vaak een stuk lager en je hebt dan alsnog gewone suiker in plaats van een suikervervanger. 

Honing

Honing bevat veel suiker, maar is ook een bron van voedingsstoffen en mineralen. Dit maakt het tot een betere keuze dan het kopen van normale suiker. Je kunt het beste rauwe honing die niet verhit is kopen, omdat deze beschikt over nog meer gunstige eigenschappen zoals antivirale stoffen. Hierdoor wordt je minder snel ziek en verhoog je je weerstand. 

Ahornsiroop

Ahornsiroop is sap dat van de esdoornboom in Canada komt. Deze sap bevat veel calorieën, maar is toch beter dan suiker. Dit komt doordat ahornsiroop over verschillende goede eigenschappen beschikt. Bekijk ook hierbij goed of je 100% sap hebt, zodat je verzekerd bent van sap van de beste kwaliteit. 

Palmsuiker

Palmsuiker is een vorm van geraffineerde suiker die komt van de palmbomen in Indonesië. Deze suiker is rijk aan vitamines en mineralen en bevat een lage glycemische index. Hierdoor gaat de bloedsuikerspiegel niet omhoog en vervolgens weer omlaag. De smaak van palmsuiker is vergelijkbaar met die van rietsuiker en is dan ook een ideale suikervervanger. 

Stevia

Stevia is een plant die veel zoeter is dan normale suiker, waardoor je er minder van nodig hebt. Stevia bevat een glycemische index van 0, waardoor je bloedsuikerspiegel niet stijgt en daalt, maar stabiel blijft. Ook zitten er geen calorieën in. Belangrijk is om 100% natuurlijke stevia te kopen als je dit wilt gebruiken als suikervervanger. 

Fruit en groente

Het is ook een optie om suiker te vervangen door gedroogd fruit. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor banaan, dadels of gedroogde appels. Het is ook mogelijk om groente te gebruiken, zoals bijvoorbeeld zoete aardappel of wortel. Je zal de smaak wellicht anders ervaren, maar het wordt er zeker niet minder lekker op. Doe wat gedroogd fruit of wat gedroogde groenten in je yoghurt en kijk eens of dit iets voor jou is. 

Kruiden

Wat je ook kunt gebruiken om voeding zoeter te maken, zijn kruiden. Er zijn verschillende soorten kruiden die jouw eten net even wat meer smaak aan jouw eten kunnen geven. Denk bijvoorbeeld aan vanille, kaneel, kurkuma en kardemom. Bekijk eens welke kruiden goed passen bij jouw recept.

Welke suikervervangers ga jij proberen?