Suikervrij eten

Suikervrij eten

Suikervrij eten, of in ieder geval minder suiker eten is erg populair op dit moment. En wij zijn er volledig van overtuigd dat dit een zeer goede trend is. Suikergebruik wordt ongemerkt een groot probleem.

Gevaren van suiker

Er zijn vele nadelen van het gebruik van suiker. En zeker als  je ook in ogenschouw neemt dat suiker ontzettend verslavend is. Een teveel aan suiker kan leiden tot overgewicht, is een veroorzaker van diabetes type 2, een te hoge bloeddruk en nog veel meer.

Suikerverslaving

Suiker is ontzettend verslavend. Er zijn zelfs onderzoeken gedaan met ratten die tot de conclusie leiden dat suiker meer verslavend is dan cocaïne. Ratten die verslaafd waren gemaakt aan cocaïne en suiker, kozen voor de suiker op het moment dat zij de keuze hadden tussen beiden.

Nederlanders zijn grote suiker consumenten

Uit verschillende overzichten blijkt dat Nederlanders ontzettend grote suiker consumenten zijn. Gemiddeld eet een Nederlander 44 kg suiker per jaar. Dit is ongeveer gelijk aan maar liefst 11,000 suikerklontjes. Dit is meer dan het dubbele dat het door het WHO geadviseerde dagelijkse suikergebruik.

 

Wereldwijd gezien staat Nederland op de derde plaats qua suikergebruik. Alleen de Amerikanen en Duitsers eten nog meer suiker.

Ook op de ranglijst van dagelijkse vetinname staan Nederlands erg hoog en wel op een 4e plek.

 

Het lijkt erop dat niet veel mensen zich ervan bewust zijn, maar Nederlanders zijn gewoon erg ongezonde eters. En het is aannemelijk dat niet veel mensen zich hiervan bewust zijn.

Verborgen suikers

Heel veel producten bevatten ontzettend veel suiker. En soms ook nog eens verborgen of onverwacht. In sommige producten waar eigenlijk helemaal geen suiker in thuishoort wordt toch suiker toegevoegd. En dit vaak alleen voor de smaak. Daardoor krijg je met producten die misschien als gezond worden gezien toch heel veel suiker binnen.

Verborgen suikers zijn dan ook een van de grootste boosdoeners voor het ontzettend hoge suikergebruik. Daarnaast zijn ook frisdranken een grote factor in het suikergebruik.

Écht suikervrije eten

Om echt suikervrij te eten, zult u veel gerechten zelf moeten bereiden. Alleen op deze manier weet u precies welke ingrediënten u gebruikt. Bovendien kunt u dan voor gerechten waarvoor suiker benodigd is, kiezen voor een alternatief. In onze ogen zijn er voldoende natuurlijke zoetstoffen beschikbaar die u als alternatief wat  kunt gebruiken.

Met een alternatieve zoetstof kunt u zelfs in een suikervrij dieet nog steeds zoetigheden eten. Erythritol en Xylitol zijn bijvoorbeeld zoetstoffen die niet de nare eigenschappen van suiker hebben.

Suikers uit groenten en fruit

Omdat je lichaam toch suikers of koolhydraten nodig heeft kun je het beste deze suiker en koolhydraten zoveel mogelijk uit groenten en fruit halen.

Volgens richtlijnen van het WHO zou de dagelijkse suikerinname ongeveer 50 gram moeten zijn voor een persoon met een gemiddeld gewicht.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *